Wednesday, July 29, 2009

Antara Benua Mata


Kau lihat dengan matamu
keluarga itu yang dulunya riang dengan tawa
mungkin juga kini sedih sengsara
atau gembira disaluti duka
kau lihat sendiri rutin hari di tanah subur
mungkin juga kering kontang dengan pasir berdebu
aku tidak tahu!

Kau lihat dengan matamu
setiap langkah berselubung hijab
bagaikan pahlawan tanpa riak ilmu di dada
kehidupan konflik di antara dua benua
pelbagai kejadian ciptaan tuhan yang maha Esa
mungkin buat julung kalinya kau diperlihatkan
untuk kau simpan sebagai pengganti diriku
untuk kau rakam sebagai memori abadiku
terlalu asing bagiku di sini.
aku tidak tahu!

Kau lihat dengan matamu
pagi di sana mungkin roti rata berinti kosong
pagi disini secawan kopi bernasikan goreng
atau petang secawan kopi bercerita tentang kehidupan
atau leka petang melihat anak yang berlari-lari
aku tidak tahu!

kau lihat dengan matamu
aku di sini hanya menghalusi
dengan tinta yang telah coretkan
aku di sini hanya berimaginasi
setiap cerita yang kau perolehi
hanya engkau sahaja yang mengerti
dalam fantasi kita yang penuh realiti
aku tidak tahu!
antara Malaysia dan Palestin

Antara Benua Mata / 29/07/2009 / 1.o1am

2 comments:

  1. is that shu yg posing in that pix?hehe..chantek2..sairien, nnti i kawin i book u la jd my photographer okai! :p

    ReplyDelete
  2. alamak... awekkk lompat laaa... he he he h e

    ReplyDelete